logo-white-08
منو
سبد خرید خالیست

فرهنگ و خلاقیت – دو عنصر حیاتی در شهر آینده

شما اینجا هستید:
خانه » فرهنگ و خلاقیت – دو عنصر حیاتی در شهر آینده

مانند تقریباً همه چیزهایی که می دانیم، شهرها یک محیط زندگی در حال تغییر دائمی هستند. آنها رشد می کنند، تکامل می یابند و بالاتر از همه، با نیازهای ساکنان خود سازگار می شوند. این بدان معناست که تقریباً به‌طور نامحسوس، هر روز که می‌گذرد ، به «شهر آینده» نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شویم.

یکی از بحث برانگیزترین جنبه های توسعه شهرها بدون شک همزیستی سنت و مدرنیته است. چگونه ممکن است یک شهر بدون پشت سر گذاشتن هویت منحصر به فرد خود پیشرفت کند؟ 

خوب، فرهنگ و صنایع خلاق نقش اساسی در ایجاد یک محیط شهری منحصر به فرد دارند ، اما در عین حال ارزش میراث تاریخی و تاریخی شهر را برجسته می کنند، بدون اینکه از توسعه اقتصادی و پایدار آن غافل شوند. 

تا سال 2050، از هر ده نفر هفت نفر در شهرها زندگی خواهند کرد ، که به این معنی است که آنها خانه اکثر ساکنان کره زمین خواهند بود. و به همین دلیل بسیار مهم است که برنامه ریزی و توسعه آنها بر معیارهایی برای بهبود توسعه اجتماعی، استفاده حداکثری از منابع، تحریک خلاقیت، تولید ثروت و ترویج همزیستی چندفرهنگی متمرکز شود. 

اما بیایید به ابتدا برگردیم.

شهرهای خلاق چیست؟

طبق گزارش یونسکو، که شبکه شهرهای خلاق را در سال 2004 راه اندازی کرد، این شهرهایی هستند که «خلاقیت را به عنوان یک عامل استراتژیک برای توسعه پایدار شهری» در هفت حوزه ممکن شناسایی کرده اند: صنایع دستی و هنرهای عامه پسند، هنرهای دیجیتال، سینما، طراحی، غذا و ادبیات. و موسیقی 

در حال حاضر این شبکه شامل 246 شهر است که در راستای هدف مشترک قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه های توسعه محلی خود و همچنین همکاری فعال در سطح بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند.

قدرت تحول صنایع خلاق و فرهنگی 

صنایع خلاق شهرها را جذاب‌تر می‌کنند – آنها قدرت ایجاد مکان‌هایی را دارند که مردم بخواهند در آن زندگی و کار کنند 

اما نه تنها این، بلکه به ایجاد انسجام اجتماعی ، حمایت و ارتقای رشد در محروم‌ترین مناطق و در نتیجه برای افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند، کمک می‌کنند. 

چگونه؟ از طریق توانایی آنها در بهبود مناطق شهری و همچنین کیفیت زندگی و مشاغل. 

امروزه بیش از 80 درصد اقتصاد جهان در شهرها تولید می شود. فرهنگ و خلاقیت دو دارایی بسیار مهم برای جوامع محلی هستند، زیرا در کنار هم یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد را هم از نظر تولید درآمد و هم از نظر ایجاد شغل تشکیل می‌دهند.

شهرهای نوظهور روند ساز

در دنیایی با سرعت فزاینده، برخی از شهرهای نوظهور وجود دارند که با نگاهی خلاقانه و تمرکز فرهنگی، تعهد قوی به توسعه داده اند. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم: از کلیولند تا هانگژو پر رونق، این تور از شهرهای پرطرفدار را از دست ندهید: 

  • سنت پترزبورگ، فلوریدااین شهر فلوریدا که با نام سنت پیت نیز شناخته می شود، به طور متوسط ​​361 روز در سال آفتابی است. با پیروی از میامی، مکانی پناهگاه برای کسانی که به دنبال فرار از استفاده از ماسک در طول همه گیری هستند، علاقه به این مقصد نیز افزایش یافت و به ورود قوی آن به صحنه خلاق جهان کمک کرد. 
  • کلیولند، اوهایو با الهام از مراکز خلاق برجسته، مانند دیترویت، شهر صنعتی کلیولند نیز به مقصدی در صحنه فرهنگی تبدیل شده است. 
  • سالوادور ، برزیل سالوادور دا باهیا شهری با بزرگترین جامعه آفریقایی تبار در جهان خارج از آفریقا است. با در نظر گرفتن این واقعیت، جای تعجب نیست که سنت های این قاره همچنان در این مقصد آفتابی برزیل حفظ و بازسازی می شود.
  • نووی ساد، صربستان این شهر که به ظاهر برای افراد کمی شناخته شده است، اولین پایتخت فرهنگی اروپا صربستان شد. این یک محیط چند فرهنگی را ارائه می دهد که در آن جوامع مجارستانی، اسلواکی، کروات، کولی و مونته نگرو در کنار هم زندگی می کنند و به عنوان مرکزی برای خلاقیت، به ویژه موسیقی ظهور کرده است.
  • منچستر، انگلیساین شهر انگلیسی که از لحاظ تاریخی به عنوان یک نیروگاه صنعتی و نساجی شناخته می شود، اکنون یکی از مهم ترین مراکز فرهنگ، غذا و تجارت است.
  • نایروبی، کنیااین شهر شلوغ، فراتر از مجاورت با پارک های ملی زیبای آفریقا، به آینه ای تبدیل شده است که بقیه شهرهای این قاره به آن نگاه می کنند. نمونه ای از این حرکت خلاقانه ای است که تجربه می کند.
  • چیانگ مای، تایلند چیانگ مای که توسط یونسکو به عنوان یک شهر خلاق به رسمیت شناخته شده است، به معیاری در شمال کشور تبدیل شده است و به عنوان یک مرکز خلاق با صحنه های هنری معاصر محلی پر رونق است.
  • هانگژو، چین با در نظر گرفتن نسخه این کشور از سیلیکون ولی، آینده و سنت در این شهر در ترکیبی تقریباً عالی گرد هم آمده اند که به دلیل مزایای جغرافیایی آن، آن را به عنوان یکی از مرفه ترین مراکز تجاری بین المللی قرار می دهد. 
  • گوا، هند . گوا که در نوار ساحلی غربی هند واقع شده است، به دلیل تلفیقی از فرهنگ پرتغالی و هندی منحصر به فرد است که از طریق غذاهای محلی و معماری همه جا حاضر آن قابل مشاهده است.

این بررسی اجمالی جهانی نشان می دهد که اکنون زمان آن فرا رسیده است که به قدرت دگرگون کننده فرهنگ و خلاقیت اجازه دهیم تا از نظر تفکر در مورد جایی که زندگی خواهیم کرد، ما را تحت تأثیر قرار دهد. 

کارگران بخش خلاق بدون شک نقش بسیار مهمی در این فرآیند دگرگون خواهند داشت که در آن طراحی نیز نقش بسیار مهمی خواهد داشت. بنابراین زمان بسیار خوبی است که از خود بپرسید: شهر آینده را چگونه تصور می کنید؟

ما دقیقاً مطمئن نیستیم که شهر رویایی شما چگونه خواهد بود، اما ما بسیار مطمئن هستیم که در Freepik بهترین منابع را برای شکل دادن به آن پیدا خواهید کرد . آیا برای شروع آماده اید؟

منبع: freepik.com