logo-white-08
منو
سبد خرید خالیست

وکتور، شکلی از هنر معاصر

شما اینجا هستید:
خانه » وکتور، شکلی از هنر معاصر

امروزه، وقتی از طراحی گرافیک صحبت می کنیم، نمی توانیم از صحبت در مورد بردارها، که بخش اساسی فرآیند دیجیتالی است ، اجتناب کنیم . می‌توانیم با یافتن یک تعریف آکادمیک برای این اصطلاح شروع کنیم، که در آن بردارها به عنوان “خطوط هندسی کنترل شده توسط محاسبات و فرمول‌های ریاضی، با استفاده از نقاط تصویر به عنوان مرجع برای ساخت بقیه آن” تعریف می‌شوند .

با این حال، تعریف ویکتور پرکینز در فیلم من نفرت‌انگیز را بسیار ترجیح می‌دهم : « من بردار هستم، این یک اصطلاح ریاضی است، کمیتی که با یک فلش با جهت و قدر نشان داده می‌شود. بردار، این من هستم، زیرا دارم جنایاتی را در جهت و اندازه انجام می دهم .»

یکی از ویژگی‌های برجسته بردارها این است که بر اساس فرمول‌های ریاضی، نقاط را از طریق خطوط به هم متصل می‌کنند و می‌توان آنها را بدون افت کیفیت بزرگ، بزرگ یا کاهش داد .

وکتورها با استفاده از نرم‌افزارها یا برنامه‌های ویرایش مبتنی بر برداری، مانند Illustrator، Corel Draw، و Freehand، و همچنین سایر موارد مانند Autocad و غیره ایجاد می‌شوند. با این حال، آنها همچنین با همان ویژگی‌ها در برنامه‌های ویرایش بیت مپ، مانند «اشیاء هوشمند» کار می‌کنند. ” در فتوشاپ.

هنگامی که نوبت به چاپ می رسد، وکتورها یک مزیت عمده دارند، زیرا وضوح تصویر را از دست نمی دهند ، که با بیت مپ اتفاق می افتد. یک گرافیک برداری با موقعیت نقطه شروع و نقطه پایان آن – مدول برداری فاصله بین شروع و پایان – و با تابعی که مسیر بین آنها را توصیف می کند، تعریف می شود.

هر خطی که یک گرافیک برداری را تشکیل می دهد با نقاطی به نام گره ها مشخص می شود. خطوط منحنی منحنی های بزیه نامیده می شوند و شکل خود را از دسته هایی که از هر گره بیرون می آیند به دست می آورند.

اما همه چیز خوب نیست، زیرا گرافیک برداری به اندازه بیت مپ شامل جزئیات نیست. هنرمندان بزرگی وجود دارند که می توانند یک وکتور را به یک پرتره واقع گرایانه تبدیل کنند.

بردارها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

وکتورها چیزی هستند که همه طراحان گرافیک باید به آن تسلط داشته باشند، زیرا برای مواردی مانند:

  • ایجاد انیمیشن ها و تصاویر به لطف تطبیق پذیری آنها و به دلیل کوچک بودن و استفاده آسان.
  • لوگوها مقیاس پذیری ضروری است زیرا اغلب برای نشان دادن همه چیز از قسمتی از قلم که فقط میلی متر اندازه دارد تا نرده ها یا برزنت هایی با اندازه چند متر استفاده می شود.
  • فونت و حروف. ما می توانیم اندازه آنها را بدون از دست دادن کیفیت افزایش دهیم. بنابراین، یک فونت 8 پیکسلی کیفیتی برابر با 200 پیکسل دارد.
  • بازی های ویدیویی. زیرا به سادگی می توان محیط های سه بعدی ایجاد کرد.
  • برنامه‌های کاربردی وب و توسعه، زیرا می‌توان آن‌ها را متناسب با وضوح دستگاه، بزرگ‌تر و پایین‌تر کرد، بدون از دست دادن نسبت انتخاب‌شده.
  • اسناد دیجیتال آنها معمولاً از نظر اندازه کوچکتر هستند و از حافظه کمتری استفاده می کنند. آنها همچنین سریعتر بارگیری می شوند، کپی می شوند و غیره.

آیا طرح وکتور می تواند قطعه ای از هنر معاصر باشد؟

پاسخ ما یک بله قاطع است. طراحی وکتور بیش از 30 سال پیش معرفی شد و در طول سال ها تکامل یافته و به ابزاری برای ارتباطات هنری و منبع الهام تبدیل شده است.

جزئیات به لطف مقیاس پذیری

ما به‌ویژه از برخی از پروژه‌های نشان‌داده‌شده در اینجا الهام گرفته‌ایم، مانند پروژه Vector City توسط طراح بلژیکی Bert Dries و استودیوی Musketon او.

پروژه او شامل ایجاد شهری شامل 100 خانه با افراد مختلف بود. او پروژه را با استفاده از چیزی به جز بردارها تکمیل کرد و از آنجایی که هیچ کیفیتی با بزرگ شدن آن از بین نمی رود، می توانیم جزئیات کوچک و ادای احترام مدرن به فیلم ها، ادبیات و موارد مشابه را پیدا کنیم.

بدون شک، برت قدیمی الهام بخش بسیاری از طراحان ما بوده که طرح های بردار ایزومتریک خود را ایجاد می کنند . شاید ما به او الهام کردیم. یا، به احتمال زیاد، کمی از هر دو.

واقع گرایی در بردارها

یکی از مشکلات استفاده از بردارها این است که دستیابی به سطح جزئیاتی که می توانیم با بیت مپ به دست آوریم دشوار است. در حالی که این درست است، به همان اندازه درست است که هنرمندانی وجود دارند که می‌توانند به چنان سطحی از جزئیات دست یابند که تشخیص آنها از عکس‌ها برای هر کسی سخت باشد.

بسیاری از هنرمندان برای به دست آوردن نتایج بسیار واقعی از مش های گرادیان استفاده می کنند . انجام کارهای فوتورئالیستی در ایلاستریتور زمان زیادی می برد و نیاز به توجه زیادی به جزئیات دارد. ممکن است همه ما نتوانیم چنین هنر برداری دقیقی ایجاد کنیم، زیرا این کار نیازمند سالها تمرین است.

پوسترهای تبلیغاتی

چه پوسترهای فیلم، پوسترهای تجاری، پوسترهای رویدادها یا موارد مشابه، این رشته از هنر برداری گسترده است. هنر پوستر خلاقیت را با عملکرد ترکیب می کند. این ترکیب با هدف جلب توجه و برانگیختن کنجکاوی کاربر برای اقدامات بعدی ایجاد شده است.

در این مورد، دیزنی خالق مکزیکی-کوبایی اورلاندو آروسنا را برای طراحی پوستر برتر فیلم دامبو تیم برتون استخدام کرد . به گفته این هنرمند، او از دوران و سبک کارناوال الهام گرفته بود و می خواست کمی از سبک پاپ دکو خود را ترکیب کند.

هنر وکتور هندسی

در هنر وکتور هندسی، از اشکال اصلی مانند دایره، مربع و مستطیل برای ایجاد یک ظاهر بسیار مدرن با شیب و بافت استفاده می شود. یکی از نمونه های خوب این پروژه، پروژه حیوانات توسط براکا بورازری است.

سبک فونت واقع گرایانه

الگوها و عناصر گلدار نیز در هنر وکتور بسیار محبوب هستند. همچنین اگر با عناصر تایپوگرافی ترکیب شوند، کاری شیک و زیبا خلق می شود. یکی از کارهای قابل توجه Habana برای پروژه ShowUsYourType بود که در آن طراحانی از سراسر جهان شرکت کردند و هنر خود را برای شهرهای پیشنهادی سهیم کردند. در این مورد، طراح کانادایی فردیناند مارک باسا از سبک واقع گرایانه استفاده کرد .

هنر وکتور در حال حاضر بسیار مورد توجه است و اگرچه هنوز راه درازی در پیش دارد، اما دارای پایه محکمی از هنرمندان با تجربه است که به نتایج شگفت انگیزی دست می یابند. امیدواریم برخی از قطعاتی که در این پست به آنها اشاره کردیم الهام بخش شما باشد و بتوانید شروع به زنده کردن وکتورهای خود کنید.

منبع: freepik.com